Eίναι, κι αυτά, κάτι…, από εκείνα που λέγαμε, παλιά: καρεκλάδικα, τσαγκαράδικα, ψαράδικα, χασαπάδικα… έτσι, κι αυτά, λοιπόν, ας τα λέμε χρυσάδικα! τι είναι; ασφαλώς, είναι ένα νέο φρούτο στην αγορά… που εχει επανανατείλει, για πρώτη φορά, μετά την Κατοχή· είναι καταστήματα με καλυμμένη την τζαμαρία τους και την πόρτα τους με μεγάλα, συνήθως, πόστερ… που δείχνουνε χρυσά δαχτυλίδια, βραχιόλια… κοσμήματα γενικά…, και που έχουνε επιγραφές «Χρυσός», «Gold»… Κρύβεται το, τι γίνεται μέσα…

Πρόσεξα, προχθές, τον εισερχόμενο κύριο, τον καθόλα αξιοπρεπή με τη γραβάτα αλλά με τα δημοσιοϋπαλληλίστικα ρούχα του παλιού καιρού…· φορούσε και μαύρα γυαλιά… όχι τόσο για τον ήλιο, όσο για να κρύβεται…

Είναι μαγαζιά με -τα μόνα έπιπλα- ένα μεγάλο τραπέζι και καρέκλες…, ίσως μια μικρή ζυγαριά, ίσως ένα «μίνι» χρηματοκιβώτιο… Ξαναγυρίσαμε στην Κατοχή… που δίνανε χρυσά βραχιόλια για ένα κομμάτι ψωμί…;

Ναί… μπορεί να ξαναγυρίσαμε. Οι ανάγκες όμως είναι υπαρκτές και προκειμένου καλυφθούνε τα έξοδα της οικογένειας ή να βρεθούνε χρήματα για μια έκτακτη περίπτωση, θυσιάζονται και τα χρυσαφικά και οι λίρες που δωριθήκανε στον γάμο και οι βαφτιστικοί σταυροί και….

Αν η ανάγκη σάς σπρώξει στην πόρτα του χρυσάδικου, πριν από κάθε συναλλαγή για ρευστοποίηση πολύτιμων αντικειμένων, το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτή συστήνει, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα βήματα:

  • ΕΙΜΑΣΤΕ επιφυλακτικοί έναντι όσων αναφέρονται σε διαφημιστικές καταχωρίσεις και φυλλάδια, που υπόσχονται ιδιαίτερα υψηλές τιμές αγοράς.
  • ΑΠΕΥΘΥΝΟΜΑΣΤΕ μόνο σε επιχειρήσεις με νόμιμη άδεια λειτουργίας.
  • ΑΠΟΦΕΥΓΟΥΜΕ επιχειρήσεις που δεν έχουν, ως αποκλειστική ενασχόληση, την αγορά πολύτιμων μετάλλων.
  • ΑΝΑΖΗΤΟΥΜΕ και συγκρίνουμε τις τιμές που προσφέρονται από διάφορες επιχειρήσεις.
  • ΕΡΕΥΝΟΥΜΕ με βάση ποιο κριτήριο γίνεται η αγορά, εκ μέρους της επιχείρησης, δηλαδή αν αγοράζει τα αντικείμενα με κριτήριο την περιεκτικότητα σε χρυσό ή άλλο πολύτιμο μέταλλο, ή με κριτήριο την εμπορική αξία, η οποία μπορεί να καθορίζεται και από άλλους παράγοντες (παλαιότητα, μοναδικότητα, αισθητική).
  • ΜΕΡΙΜΝΟΥΜΕ για την παραλαβή των απαραίτητων παραστατικών στοιχείων (συμβόλαιο αγοραπωλησίας, αποδείξεις κ.ά.).
  • ΚΑΤΑ την πώληση μέσω διαδικτύου, οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί, τονίζει το ΚΕΠΚΑ, ή να αποφεύγουν τέτοιες μεθόδους πώλησης. Αν, πάντως, επιθυμούν να το χρησιμοποιήσουν, θα πρέπει να γνωρίζουν:
  • Η ΓΕΝΙΚΗ Γραμματεία Καταναλωτή, στον αριθμό 1520, ενημερώνει τους πολίτες για το αν η επιχείρηση στην οποία απευθύνονται είναι καταγεγραμμένη στο μητρώο προμηθευτών που συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση, όπως είναι υποχρεωμένη από το νόμο.
  • ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ πρέπει να αναφέρονται η επωνυμία, η διεύθυνση και το σταθερό τηλέφωνο επικοινωνίας με την επιχείρηση (όταν υπάρχει, ως σημείο επαφής, μόνο αριθμός κινητού τηλεφώνου, πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί) ή η ειδική γραμμή εξυπηρέτησης πελατών και η ηλεκτρονική διεύθυνση.
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΟΥΜΕ πρώτα τηλεφωνικά ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, για να εκτιμήσουμε, κατά το δυνατόν, τη σοβαρότητα της επιχείρησης.
  • ΠΡΙΝ ΑΠΟ τη συναλλαγή ενημερωνόμαστε για τους ακριβείς όρους και τις προϋποθέσεις που χρησιμοποιεί η επιχείρηση κατά την αγορά των πολύτιμων αντικειμένων.

(75)