Αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα, «ψαλίδι» στα διδασκόμενα μαθήματα και μείωση των εξεταζόμενων μαθημάτων στις ενδοσχολικές εξετάσεις, είναι κάποιες από τις αλλαγές που φέρνει το υπ. Παιδείας για το Λύκειο από τον Σεπτέμβριο μεταθέτοντας την υπόσχεση για κατάργηση των πανελληνίων εξετάσεων. Σύμφωνα με δημοσίευμα του «Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής»- αυτή δεν θα περιλαμβάνεται στο νέο σχέδιο.

Στο επίκεντρο βρίσκεται το Εθνικό Απολυτήριο, αλλά το αδιέξοδο της διασφάλισης του αδιάβλητου έχει προκαλέσει πονοκέφαλο στην ηγεσία. Οι προτάσεις που έχουν συζητηθεί στο τμήμα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, περιλαμβάνουν κλήρωση θεμάτων και βαθμολόγηση γραπτών από καθηγητές άλλων σχολείων, ώστε να εξασφαλιστεί το αδιάβλητο του απολυτήριου Λυκείου και ο βαθμός να αποτελεί το εισιτήριο για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Αλλά πρόσφατα ο Κώστας Γαβρόγλου παραδέχθηκε ότι μέχρι σήμερα δεν γνωρίζει πώς θα εξασφαλίσει το αδιάβλητο του νέου εισαγωγικού συστήματος.

Η αναμόρφωση του Λυκείου θα γίνει σταδιακά. Αν και η θέσπιση θα προχωρήσει από φέτος, η εφαρμογή του νόμου θα ξεκινήσει με την Α’ Λυκείου φέτος (σχολικό έτος 2017-2018), τη Β’ Λυκείου από το 2018-2019 και θα ολοκληρωθεί με την Γ’ Λυκείου το 2019-2020.

Υποχρεωτική φοίτηση στην Α’ Λυκείου, «ψαλίδι» σε ενδοσχολικές εξετάσεις και διδασκόμενα μαθήματα

Η αναμόρφωση του Λυκείου θα γίνει σταδιακά. Αν και η θέσπιση θα προχωρήσει από φέτος, η εφαρμογή του νόμου θα ξεκινήσει με την Α’ Λυκείου φέτος (σχολικό έτος 2017-2018), τη Β’ Λυκείου από το 2018-2019 και θα ολοκληρωθεί με την Γ’ Λυκείου το 2019-2020.

● Σε πρώτο στάδιο, θα θεσπιστεί υποχρεωτική φοίτηση στην Α’ Λυκείου. Οι μαθητές θα είναι υποχρεωμένοι να συνεχίσουν μετά το απολυτήριο του Γυμνασίου τη φοίτησή τους, έχοντας όμως την επιλογή να διαλέξουν τύπο Λυκείου. Ειδικότερα, η υποχρεωτικότητα δεν θα αφορά μόνο στο Γενικό Λύκειο, αλλά σε όλους τους τύπους (Επαγγελματικό, Μουσικό και Καλλιτεχνικό). Στη συνέχεια, η υποχρεωτική φοίτηση θα θεσπιστεί από τον Σεπτέμβριο του 2018 στη Β’ Λυκείου και μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2019 θα αφορά συνολικά στο Λύκειο. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, πρόκειται για μια πρωτοβουλία που έχει σκοπό να καταπολεμήσει το φαινόμενο της εγκατάλειψης του σχολείου και την εργασία κάτω των 18 ετών.

● Υπάρχει ένα ζήτημα με τις μεταγυμνασιακές δομές, όπως οι σχολές του ΟΑΕΔ ή οι ΕΠΑ.Σ., οι οποίες έχουν πάρει παράταση λειτουργίας μέχρι και το 2021. Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Παιδείας, θα συνεχιστεί η λειτουργία τους κατά το άμεσο μέλλον, όμως η «βιωσιμότητά» τους θα εκπνεύσει στα επόμενα τέσσερα χρόνια. Σε επίπεδο προτάσεων, όχι όμως συγκεκριμένης νομοθετικής πρωτοβουλίας, το υπουργείο Παιδείας προσανατολίζεται στο να κρατήσει κάποιες από αυτές τις δομές και να εγγράφονται μόνο ενήλικες που έχουν απολυτήριο Γυμνασίου. Μέχρι πρότινος, που η υποχρεωτική φοίτηση αφορούσε μέχρι και το Γυμνάσιο, μπορούσαν να εγγράφονται και ανήλικοι μαθητές με απολυτήριο Γυμνασίου.

● Από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο αναμένεται ψαλίδι στις ενδοσχολικές εξετάσεις. Οπως ακριβώς είχε κάνει ο Νίκος Φίλης στο Γυμνάσιο, συρρικνώνοντας τα 12 και 13 μαθήματα σε μόλις τέσσερα κατά την εξεταστική διαδικασία, τώρα αναμένεται να γίνει το ίδιο και στο Λύκειο. Βέβαια, στελέχη του υπουργείου υπογραμμίζουν ότι δεν θα μειώσουν σε τόσο μεγάλο βαθμό τα εξεταζόμενα μαθήματα. Η λίστα των μαθημάτων, όμως, που θα βρεθούν εκτός, δύο μήνες πριν ανοίξουν τα σχολεία, είναι ακόμα υπό συζήτηση.

● Οι μεγάλες αλλαγές θα έρθουν στη Β’ Λυκείου από τον Σεπτέμβριο του 2018. Τα διδασκόμενα μαθήματα αναμένεται να περικοπούν στο μισό. Συζητείται και πρόταση να είναι επτά τα διδασκόμενα μαθήματα στη Β’ Λυκείου και τέσσερα στην Γ’ Λυκείου, αν και υπάρχουν πιέσεις να ανέβει λίγο ο αριθμός των διδακτικών αντικειμένων.

● Μέσα στην επόμενη χρονιά αναμένεται και η αναμόρφωση των περισσότερων προγραμμάτων σπουδών. Αφού πρώτα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ διαχειρίστηκε τα «ιερά πάθη» με το μάθημα των Θρησκευτικών και αναμένεται και το τελικό πόρισμα για το μάθημα της Ιστορίας, που ήδη έχει ανοίξει μέτωπο με τους φιλολόγους, η επόμενη συζήτηση θα αφορά στις φυσικομαθηματικές σπουδές. Ειδικότερα, τα βιβλία των Μαθηματικών έχουν κριθεί σε κάποιες τάξεις ως προβληματικά, με το υπουργείο να ανοίγει τη συζήτηση για τον εξορθολογισμό της ύλης αλλά και τον εκσυγχρονισμό της εκμάθησης των θετικών σπουδών.

● Αν και επιχειρεί να το κρατήσει κάτω από το χαλί, η ηγεσία, υπό την ασφυκτική πίεση των θεσμών, θα πρέπει να προχωρήσει και στην ομαδοποίηση των ειδικοτήτων των εκπαιδευτικών. Η νομοθέτηση αναμένεται εντός του 2017 και θα ισχύσει από το επόμενο σχολικό έτος, 2018-2019.

(162)