H Ομάδα Εμπειρογνωμόνων για την προεπιλογή της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης για το 2021, εξέδωσε την έκθεση με τα πορίσματα των υποψήφιων πόλεων, στην αγγλική γλώσσα.
Σας παρουσιάζουμε εδώ, το τμήμα της έκθεσης που αφορά την υποψηφιότητα της Τρίπολης.

“H Τρίπολη παρουσίασε την πρότασή της με θέμα «Αρκαδία». Η πρόταση έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει ένα σημείο καμπής στο σχέδιο ανάπτυξης της πόλης και της περιοχής.
Η γενική ιδέα είναι να παρουσιάσει στο ευρωπαϊκό κοινό την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της Αρκαδίας και, συνεπώς, να αναζητηθούν λύσεις για τις σύγχρονες αγωνίες και τις ανησυχίες της Ευρώπης,  και όλα αυτά να οδηγήσουν σε μια ισορροπημένη σχέση ανάμεσα στον άνθρωπο και τη φύση.
Το προτεινόμενο πρόγραμμα έχει επτά θέματα: Το Ευρωπαϊκό Δίκτυο «Αρκαδία», Αρκαδικά Οράματα, Αρκαδία in situ, το Δέντρο της Ελευθερίας, Φλάουτο του Πάνα, Et in Arcadia Ego και Αρκαδία στο σήμερα.
 Η πρόταση έχει την υποστήριξη του Δήμου και περιλαμβάνει τη γειτονική περιοχή.
 Ο προϋπολογισμός πρόβλεψης λειτουργίας ανέρχεται σε 10,9 εκατομμύρια ευρώ εκ των οποίων  8,175 εκατομμύρια  προορίζονται για τις δαπάνες του προγράμματος. Πάνω από  6 εκατομμύρια του προϋπολογισμού αναμένονται από μια σειρά προγράμματα χρηματοδότησης της ΕΕ.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης η επιτροπή έμαθε ότι ο δήμος έχει μια μακροπρόθεσμη πολιτιστική στρατηγική, έως το 2030, και σκοπεύει να την εφαρμόσει (συμπεριλαμβανομένου μεγάλου μέρους του προγράμματος ΠΠΕ) ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα του διαγωνισμού.  Οι εξελίξεις των πολιτιστικών υποδομών στοχεύουν επίσης στην προώθηση των δημιουργικών εργαστηρίων, αλλά έγινε λιγότερο σαφές πώς π.χ. αυτές οι πολιτιστικές  υποδομές θα συνδεθούν με το καλλιτεχνικό και πολιτιστικό πρόγραμμα.
Το προτεινόμενο πρόγραμμα παρουσιάστηκε σε σχετικά γενικές γραμμές στο bidbook. Τα  επτά θέματα περιγράφηκαν καλά, με καλή ανάλυση. Η επιτροπή θα περίμενε κανονικά περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τα προτεινόμενα ενδεικτικά έργα. Υπήρξαν περιορισμένες πληροφορίες σχετικά με τους δυνητικούς εταίρους.

Η επιτροπή απογοητεύτηκε που δεν υπήρχε η δυνατότητα, εντός της ομάδας παρουσίασης,  να συζητήσουν με εκπρόσωπο των πολιτιστικών φορέων από την πόλη ώστε να κατανοήσουν τις πιθανές επιπτώσεις στους καλλιτέχνες και πολιτιστικούς φορείς της πόλης.
Λαμβανομένου υπ’ όψη  της ατελούς παρουσίασης αυτού του τμήματος του έργου στο bidbook, η επιτροπή δεν ήταν σε θέση να καταλήξει σε μια θετική άποψη σχετικά με το είδος του προγράμματος που θα παραδοθεί το 2021 και πώς αυτό θα ανταποκριθεί στα στοιχεία των κριτηρίων του καλλιτεχνικού προγράμματος.
Η επιτροπή έχει την αίσθηση, ότι η Ευρωπαϊκή Διάσταση της πρότασης περιορίστηκε σε ένα πολύ γενικό πλαίσιο σε αυτό το στάδιο. Δεν ήταν προφανές, ότι οι διευθυντές πολιτιστικών της πόλης είχαν αναζητήσει νέους εταίρους για τα προτεινόμενα έργα. Δεν εξηγήθηκαν τα κριτήρια επιλογής των ανοικτών προσκλήσεων, αντί της διαδικασίας συγκεκριμένων προτάσεων. Το ενδεικτικό πρόγραμμα ήταν παραδοσιακό με περιορισμένη καινοτομία και χωρίς εστίαση στη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία (εκτός από την αναμόρφωση των κλασικών έργων).

Η επιτροπή εκτίμησε την έρευνα για την ανάλυση της τρέχουσας πολιτιστικής προσφοράς στην πόλη, σημειώνοντας ότι το κύριο εύρημα της είναι, ότι η πλειοψηφία του κοινού έχει μικρή ή καθόλου συμμετοχή στις εκδηλώσεις.
Ωστόσο, η Επιτροπή διαπίστωσε, ότι οι προτεινόμενες λύσεις, για τα ευρήματα αυτά, είχαν ελάχιστη σχέση με το προτεινόμενο πρόγραμμα και τις πράξεις των ίδιων των πολιτιστικών φορέων. Με τα αποτελέσματα μιας τέτοιας έρευνας, η επιτροπή θα περίμενε ότι ένα σημαντικό στοιχείο της πρότασης θα έπρεπε να αφιερωθεί στην πολιτιστική ανάπτυξη του κοινού της πόλης, από τον πολιτιστικό τομέα (πέρα από «επικοινωνία») και στην ανάπτυξη ικανοτήτων στον ίδιο τον τομέα.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης η επιτροπή πληροφορήθηκε, ότι ο προτεινόμενος προϋπολογισμός είχε αυξηθεί, κυρίως από συνεισφορά των 2,5 εκατομ. ευρώ από την ελληνική διασπορά στην Αυστραλία. Η ομάδα της παρουσίασης (tripolis2021) περιλαμβάνει επίσης χρηματοδότηση, από την εθνική κυβέρνηση, η οποία δεν έχει ακόμη αποφασισθεί για όλους τους υποψηφίους.
Παρά την αύξηση η επιτροπή ανησυχεί σχετικά με το μέγεθος του προϋπολογισμού. Το  μεγαλύτερο μέρος του, είναι αναμενόμενο από πηγές της ΕΕ, πολλές από τις οποίες είναι ανταγωνιστικές με καμία βεβαιότητα επιτυχίας και άλλες που σπάνια χρηματοδοτούν πολιτιστικά και καλλιτεχνικά έργα στο πλαίσιο του προγράμματος λειτουργίας.

Συνολικά, η επιτροπή εκτίμησε την στρατηγική αντίληψη της Αρκαδίας και ότι είχε τις δυνατότητες να ερμηνευτεί εκ νέου στη σύγχρονη κοινωνία με σύγχρονα νέα έργα κ.λπ. Ωστόσο το bidbook και η παρουσίαση δεν διέθεταν επαρκείς λεπτομέρειες του καλλιτεχνικού προγράμματος και των εταίρων,  λαμβανομένης υπ ‘ οψη και της περιορισμένης προσέγγισης για την ευρωπαϊκή διάσταση, κάτι που αποδυνάμωσε τη συνολική πρόταση.”

 

(49)