στην έκθεση της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτζου, Παράρτημα Ναυπλίου.

Το θέμα της έκθεσης, «Το Ναύπλιο από τη Βενετοκρατία έως τον 19ο αιώνα μέσα από το βλέμμα των περιηγητών», μας καλεί σε συναρπαστικό ταξίδι τέχνης και ιστορίας. Το ταξίδι στο απώτερο «χθες» που αποτυπώνουν οι σελίδες των εικονογραφημένων περιηγητών εκδόσεων γίνεται ιστορία και γνώση –μας λέει η ιστορικός Τέχνης Λαμπρινή Καρακούρτη-Ορφανοπούλου, επιμελήτρια της Εθνικής Πινακοθήκης, η οποία επιμελήθηκε την έκθεση αυτή. Η έκθεση προσφέρει στους επισκέπτες την ευκαιρία να γνωρίσουν την πόλη του Ναυπλίου και να περιδιαβούν σε μονοπάτια της ιστορίας, της αρχιτεκτονικής και της τοπογραφίας της, την εποχή που το Ναύπλιο ήταν μία από τις σημαντικότερες κτήσεις της Γαληνοτάτης Δημοκρατίας του Αγίου Μάρκου.

Η έκθεση διοργανώνεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Δήμου Ναυπλιέων και του Ναυπλιακού Ιδρύματος «Ιωάννης Καποδίστριας» για τα 300 χρόνια από το τέλος της Βενετοκρατίας (1715), «πιστεύοντας πως το ταξίδι των περιηγητών στην Ελλάδα υπήρξε πριν απ’ όλα ταξίδι στην ιστορία της». Η έκθεση περιλαμβάνει περιηγητικές εκδόσεις, χαρακτικά, υδατογραφίες και το Κτηματολόγιο του Ναυπλίου Catastico Particolare, το οποίο παρεχώρησε σε ψηφιακή μορφή η Ακαδημία Αθηνών. Το Κτηματολόγιο του Ναυπλίου (1704) δημιουργήθηκε για πρώτη φορά κατά την Ενετική περίοδο.
Σε όλη την εικονογραφική διαδρομή της πόλης του Ναυπλίου, από τον 16ο αιώνα ως τις αρχές του 19ου αιώνα, το Ναύπλιο αρχικά εικονογραφείται ως καστροπολιτεία μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας και στη συνέχεια χαρτογραφείται και καταγράφεται εικαστικά ως ρεαλιστική απεικόνιση της ίδιας της πόλης. Οι οχυρώσεις της πόλης του Ναυπλίου και το φρούριο του Παλαμηδίου, ως σηματοδότες αυτής της πόλης, όχι μόνο απαντώνται στην πλειοψηφία των εικόνων της, αλλά σφραγίζουν τον χαρακτήρα της, αποτελώντας πολλές φορές το καθεαυτό θέμα για τους καλλιτέχνες, όπως μας πληροφορεί η επιμελήτρια.

Η έκθεση περιλαμβάνει χαρακτικά και ζωγραφικά έργα (16ος – 19ος αι.) από την πλούσια συλλογή της οικογένειας Ιωάννη Φωτόπουλου, χάρτες από το Αρχείο Χαρτογραφίας του ΜΙΕΤ, που δείχνουν «Το Βασίλειον του Μορέως» σε εντυπωσιακές απεικονίσεις, σπάνιες περιηγητικές εκδόσεις όπως του Vincenzo Maria Coronelli, του κορυφαίου χαρτογράφου της βενετικής σχολής, από τη Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος «Αικατερίνης Λασκαρίδη» και από τη Συλλογή Φινόπουλου του Μουσείου Μπενάκη. Επίσης χαρακτικά και ζωγραφικά έργα από τις συλλογές της Εθνικής Πινακοθήκης και από το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Αθηνών, ψηφιακές αναπαραγωγές από το Μουσείο Correr της Βενετίας και, για πρώτη φορά, ένα σπάνιο τεκμήριο, που αναπαριστά, σε τρισδιάστατη κατασκευή, την ανακατάληψη του Ναυπλίου (1686) από τη συλλογή του Θόδωρου Θεοδώρου.

Όλους τους ευχαριστεί ονομαστικά η επιμελήτρια της έκθεσης και ειδικά τον γενικό γραμματέα Ιστορικής και Εθνολογικής Εταιρείας της Ελλάδος Ιωάννη Μαζαράκη-Αινιάν, «που συμπαραστέκεται σταθερά στο έργο του Παραρτήματος Ναυπλίου της ΕΠΜΑΣ», καθώς και τη διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, τον πρόεδρο Απόστολο Μπότσο και τα μέλη του Δ.Σ.. «για την αρωγή τους στη λειτουργία, του Παραρτήματος»….
Τήλεφος

Υ.Γ. της Ο.Α: Ευχαριστούμε την “Κ” και την Ελ. Μπίστικα για τα ανωτέρω… και συγχαίρουμε τη συντοπίτισσα μας, εξαιρετική καθ’ όλα, Λαμπρινή Καρακούρτη-Ορφανοπούλου, για το λαμπρό πολιτισμικό-εικαστικό έργο που επιτελεί στο γειτονικό Ναύπλιο! Είναι μια ευκαιρία, πάντως, για τους Τριπολίτες που κατεβαίνουν στο Ναύπλιο, όπως επισκεφθούν την Έκθεση, αφού, πράγματι, είναι αξιολογότατη! παράλληλα, ιδίοις όμμασι, θα διαπιστώσει, κανείς, την καταπληκτική δουλειά της Τριπολίτισσας Επιμελήτριας της Πινακοθήκης, έργο, που, αναγνωρίζει ο κόσμος του Ναυπλίου…!

(46)