Γράφει ο Χρήστος Ηλ. Τσίχλης

Δικηγόρος Αθηνών
Την θεσμική δυνατότητα να δημιουργούν και να…λειτουργούν αποτεφρωτήρια νεκρών δίνει σε ιδιώτες η κυβέρνηση με το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών που κατατέθηκε στην Βουλή.

Το υπουργείο εσωτερικών είχε προαναγγείλει από τον περασμένο Μάρτιο την νομοθετική ρύθμιση, σημειώνοντας, ότι εφόσον οι δήμοι δεν αντιλαμβάνονται ως καθήκον τους την υλοποίηση ενός τέτοιου έργου απέναντι στο ατομικό δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να επιλέξει τον τρόπο της κηδείας του, το υπουργείο έχει χρέος και δεσμεύεται να το σεβαστεί.

Καταργούνται οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις της χώρας,λόγω δυσλειτουργιών που υπάρχουν στο θεσμό και η εποπτεία των Δήμων,ανάγεται απευθείας στο Υπουργείο Εσωτερικών,ενώ αρμοδιότητες ελέγχου των Δήμων, θα εκχωρηθούν και στις Περιφέρειες. Επιπλέον,θα ενισχυθεί η αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη,για τον έλεγχο Ο.Τ.Α. (Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης) δηλ. Δήμοι και Περιφέρειες, καθώς και τα νομικά πρόσωπα και οι επιχειρήσεις αυτών.

Πληροφορίες που έρχονται στο φως της δημοσιότητας από κεντρικά κυρίως μέσα ενημέρωσης, έχει αρχίσει τις τελευταίες μέρες να κυκλοφορεί η φημολογία ότι η κυβέρνηση σχεδιάζει μέσα στο πρώτο μισό του 2018 να προχωρήσει στην διενέργεια εκλογών αυτοδιοικητικών. Συνταγματικός περιορισμός δεν υπάρχει. Το άρθρο 102 στην παράγραφο 2 αναφέρει χαρακτηριστικά ότι οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης έχουν διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια οι δε αρχές τους εκλέγονται με καθολική και μυστική ψηφοφορία όπως ο νόμος ορίζει. Άρα το σύνταγμα δίνει στον απλό ΝΟΜΟΘΕΤΗ τη δυνατότητα για το πώς θα γίνονται οι εκλογές.

Σημαντικές αλλαγές στη Διοίκηση των Δήμων και των Περιφερειών αναγράφει το πόρισμα της αρμόδιας Επιτροπής του Υπουργείου Εσωτερικών για την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Συγκεκριμένα για την Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση:

1) Καταργούνται τα τοπικά συμβούλια τοπικών κοινοτήτων χωριών. Δημιουργείται συμβούλιο Δημοτικής Ενότητας και τα μέλη του συμβουλίου θα εκλέγουν τον Πρόεδρο Δημοτικής Ενότητας Δήμου, ο οποίος υποχρεωτικά θα πρέπει να είναι μέλος του ανωτέρω συμβουλίου.

2)Η απλή αναλογική και στον χώρο της Αυτοδιοίκησης εντάσσεται σε μία συνολικότερη αντίληψη της κυβέρνησης υπέρ των συνεργασιών αλλά και σε μία ευρύτερη στρατηγική συμμαχιών. Οι δημοτικές θα εκπροσωπούνται στα συμβούλια με βάση τον αριθμό των εδρών που θα εξασφαλίζουν από τον α’ γύρο με το σύστημα της απλής αναλογικής. Τη δεύτερη Κυριακή θα αναμετρώνται δύο πρόσωπα και όχι οι παρατάξεις τους. Η εφαρμογή της απλής αναλογικής και στους αυτοδιοικητικούς σχηματισμούς ευνοεί την προοπτική των συμμαχιών είτε πριν είτε μετά τις εκλογικές αναμετρήσεις.

3)Η αναβάθμιση του ρόλου του Γενικού Γραμματέα του Δήμου, ώστε να αποφορτιστεί ο Δήμαρχος και οι Αντιδήμαρχοι από τις αμιγώς διεκπεραιωτικές και διαχειριστικές αρμοδιότητες και να είναι σε θέση να επιτελούν τον πολιτικό και επιτελικό τους ρόλο, παραμένοντας ωστόσο ο Γενικός Γραμματέας πολιτικό στέλεχος του Δήμου (μετακλητός).

4)Η κατάργηση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και τη μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων της στα Συμβούλια των Δημοτικών Ενοτήτων.

5) Η κατάργηση της Οικονομικής Επιτροπής και τη μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων της είτε στα Συμβούλια των Δημοτικών Ενοτήτων είτε (όπου αυτό δεν είναι δυνατό) στο Δημοτικό Συμβούλιο ή στην Εκτελεστική Επιτροπή, ανάλογα και με το ειδικότερο περιεχόμενο εκάστης αρμοδιότητας.

6) Η διάκριση των πολιτικών και των εκτελεστικών αρμοδιοτήτων και τη μεταφορά τους στα αντίστοιχου χαρακτήρα όργανα.

7) Η συμμετοχή εκπροσώπου των εργαζομένων του Δήμου στις συνεδριάσεις είτε της Εκτελεστικής Επιτροπής είτε του Δημοτικού Συμβουλίου είτε και των δύο αυτών οργάνων, με δικαίωμα λόγου, σε όλα τα θέματα που αφορούν τον τρόπο διοίκησης, το προσωπικό και τα οικονομικά του Δήμου.

8) Η ριζική αναμόρφωση των δευτερευόντων οργάνων, και συγκεκριμένα:

-Η κατάργηση των ειδικών επιτροπών με περιορισμένο, εκ του νόμου, αντικείμενο και την καθιέρωση, γενικώς, της ελευθερίας των Δημοτικών Συμβουλίων να συγκροτούν επιτροπές, είτε μόνο από μέλη τους, κατ’ αναλογία της δύναμης κάθε παράταξης (που θα μπορούν να έχουν και αποφασιστικές αρμοδιότητες) είτε και με τη συμμετοχή εργαζομένων του Δήμου, άλλων φορέων και ιδιωτών (οπότε, υποχρεωτικά, θα έχουν μόνο γνωμοδοτικό χαρακτήρα).

-Η αντικατάσταση της Επιτροπής Διαβούλευσης, από ένα Δημοτικό Κοινωνικό και Οικονομικό Συμβούλιο, στο οποίο θα μετέχουν οι εκπρόσωποι όλων των βασικών φορέων της περιοχής και το οποίο θα συνεδριάζει υποχρεωτικά σε τακτά και σύντομα χρονικά διαστήματα, εκφράζοντας γνώμη επί όλων των θεμάτων που απασχολούν την τοπική κοινωνία και το Δήμο, είτε αυτεπαγγέλτως είτε κατόπιν αιτήματος του Δήμου. Σε συγκεκριμένες σημαντικές αποφάσεις (π.χ. κατάρτιση προϋπολογισμού, επιχειρησιακού προγράμματος κ.λπ.) το Συμβούλιο θα παίζει καθοριστικό ρόλο ως ο κεντρικός φορέας της διαβούλευσης στο τοπικό επίπεδο.

-Η αναμόρφωση του Συμβουλίου Ένταξης Μεταναστών και Προσφύγων, ώστε αυτό να συγκροτείται από αιρετά μέλη, από τους ίδιους τους μετανάστες και πρόσφυγες που κατοικούν στα όρια του Δήμου, καθώς και από εκπροσώπους των φορέων αλληλεγγύης.

(51)