Η Εφημερίδα, πολύ πριν, ίσως το 2000, είχε προτείνει την καθιέρωση προσωνυμιών στα Σχολεία της Πόλης και του Νομού· π.χ. «6ο Δημοτ. Σχολ. Τρίπολης – Θ. Κολοκοτρώνης» και όχι «Κολοκοτρώνειο»! Τότε είχαμε εξηγήσει ποιοι οι λόγοι που υπαγορεύουν αυτό… Έτσι, λοιπόν, εκπλαγήκαμε και ευχαριστηθήκαμε, ταυτόχρονα, που εγκύκλιος του τέως Υπ. Παιδείας, Ευρυπ. Στυλιανίδη, έφθασε στα Σχολεία, με ημερομηνία εγγράφου, 15-2-08 λέγοντας τα εξής:
«ΘΕΜΑ: «ΠΡΟΣΘΗΚΗ ΠΡΟΣΩΝΥΜΙΑΣ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ»
Στο πλαίσιο της ανάπτυξης πολιτισμικής συνείδησης και ιστορικής γνώσης των μαθητών και στην προσπάθεια ποιοτικής πολιτιστικής αναβάθμισης της λειτουργίας του Σχολείου, καθιερώνεται η προσθήκη προσωνυμίας στη σημερινή αριθμητική επωνυμία των Σχολείων της χώρας. Η προσθήκη κρίνεται παιδαγωγικά και κοινωνικά απαραίτητη διότι η αριθμητική επωνυμία προσδίδει χροιά «κελιών φυλακής».
Η προσωνυμία θα είναι δηλωτική της ιστορικής και πολιτιστικής παράδοσης της περιοχής ή του τόπου, γενικότερα και θα αναφέρεται σε ονόματα ευεργετών, προσωπικοτήτων των γραμμάτων και των τεχνών, καλλιτεχνών, ατόμων της ιστορικής και θρησκευτικής ζωής του τόπου και γενικότερα προσώπων που πρόσφεραν αναγνωρισμένες και αξιόλογες υπηρεσίες στον τόπο και στο έθνος και αποτελούν πρότυπα.
Η προσωνυμία θα συνδυαστεί με πλήθος παιδαγωγικών και διδακτικών δραστηριοτήτων που θα προσδώσουν έναν περισσότερο λειτουργικό ρόλο σε κάθε σχολική μονάδα, αφού θα δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές:
• Να έρθουν σε επαφή με ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία της περιοχής τους.
• Να γνωρίσουν τις προσωπικότητες που έζησαν και έδρασαν στο συγκεκριμένο χώρο, καθώς και την προσφορά τους.
• Να αναπτύξουν δράσεις, συλλέγοντας υλικό που αναφέρεται στη συγκεκριμένη προσωπικότητα (γραπτά κείμενα, ιστορικά στοιχεία, εικόνες).
• Να συνεργαστούν με τους συμμαθητές τους παρουσιάζοντας σχέδια εργασίας (Project).
• Να δημιουργήσουν μουσεία τοπικής ιστορίας στα σχολεία τους, όπου θα εκτίθενται συλλογές αντικειμένων.
• Να δημιουργήσουν βιβλιοθήκες για εμπλουτισμό των γνώσεων σχετικά με το προσωνύμιο.
• Να ανταλλάσσουν επισκέψεις μεταξύ σχολείων για γνωριμία των ιστορικών και πολιτιστικών στοιχείων και συλλογών των άλλων σχολείων.
• Να διοργανώσουν στο τέλος της σχολικής χρονιάς εορταστική – πολιτιστική εκδήλωση σε συνεργασία με τους φορείς της τοπικής κοινωνίας, όπου θα ανακοινωθεί επίσημα η προσωνυμία του Σχολείου και θα παρουσιαστούν οι εργασίες των μαθητών.
Κατόπιν τούτου καλούνται οι Περιφερειακοί Διευθυντές να συστήσουν τριμελείς επιτροπές ανά νομό, από εκπαιδευτικούς Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που έχουν τις απαραίτητες γνώσεις και εμπειρίες, προκειμένου να συντάξουν, σε συνεργασία με τους Συλλόγους διδασκόντων του κάθε σχολείου, καταλόγους με ονόματα διακεκριμένων για την προσφορά τους ανθρώπων του πνεύματος, των γραμμάτων, των τεχνών, του αθλητισμού και γενικότερα της ιστορικής και θρησκευτικής παράδοσης του τόπου. Οι κατάλογοι να αποσταλούν από τους περιφερειακούς Διευθυντές έως τις 28 Μαρτίου στις Διευθύνσεις Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Στη συνέχεια να ενημερωθούν οι αρμόδιοι φορείς για την παιδαγωγική και κοινωνική σημασία της ενέργειας αυτής, προκειμένου να προχωρήσουν στις προβλεπόμενες από την κείμενη νομοθεσία ενέργειες ώστε να εκδοθούν οι σχετικές Υπουργικές αποφάσεις…».

Για τους γνωρίζοντες «πρόσωπα και πράγματα» το θέμα είναι σοβαρότατο! Κι είναι σοβαρότατο γιατί αυτό είναι ένα Όνομα που θα είναι υποχρεωμένο κάθε Σχολείο να κουβαλάει στην προμετωπίδα του «μια ζωή»! Έτσι, λοιπόν, πρέπει να ρωτήσουν οι Δ/ντές των Σχολείων και ο Σύλλογος Διδασκόντων και να χειρισθούν το θέμα με περίσκεψη, γνώση, αντικειμενικότητα… και το Όνομα που όσοι θα επιλέξουν και θα προτείνουν, αυτοί πρέπει να είναι άνθρωποι, μ’ «ανοιχτά μυαλά» κι όχι περιχαρακωμένα στα πολιτικά κόμματα και χρώματα και καταστάσεις… οπότε θα χρειαστεί αργότερα να υπάρξει αλλαγή…

«Δόξα τω Θεώ» η Τριπολιτσά και η περιοχή της έχει αρκετά τέτοια ονόματα που, καθόλη τη διάρκεια της ζωής της αλλά και από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα, έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην Ιστορία, στον Πολιτισμό, στον Αθλητισμό, στις Επιστήμες…
Προκειμένου υποβοηθήσουμε το έργο των Επιτροπών, το επιτελείο της Εφημερίδας αφιέρωσε κάποιες ώρες να εξεύρει τέτοια ονόματα και τα παρουσιάζει ενώ, και στο μέλλον, θα προσπαθήσει να δώσει και άλλα ζητώντας και τη βοήθεια των Αναγνωστών…».

Αυτά γράφαμε, τότε, στη “χάρτινη” Ο.Α…. Από τότε, όμως, μέχρι σήμερα, τίποτα…· γιατί; μήπως, αγαπητέ συμπατριώτη Υπουργέ Παιδείας, Φίλη, πρέπει να το επαναφέρουμε; Όμως, ας θυμηθούμε, τότε, τι είχαμε προτείνει…:

1ο Δημοτ. Σχολείο: «Ιωάννη Καποδίστρια» (το πρώτο Σχολείο που φτιάχτηκε στην Τρίπολη, στη θέση του σημερινού «Μαλλιαροπουλείου Θεάτρου» το επισκέφθηκε ο Καποδίστριας το οποίο είχε ιδρυθεί και επί Καποδίστρια, το λεγόμενο «Καποδιστριακό».
2ο Δημοτ. Σχολείο: «Παρθεναγωγείο» αφού, το πρώτον, έτσι λειτούργησε και, μάλιστα, υπάρχει και μαρμάρινη πλάκα εντοιχισμένη, σήμερα, στον προαύλιο χώρο…
3ο Δημοτ. Σχολείο: «Θεοδ. Συναδινού» (μέγας θεατράνθρωπος – το σπίτι του υπάρχει στην οδό Ταξιαρχών).
4ο Δημοτ. Σχολείο: «Μητροπολίτη Δανιήλ», αφού, επί πολλά χρόνια, το 4ο Δημοτ. Σχολείο ήταν πέριξ του Επισκοπείου (πλ. Άρεως, μετά στη γωνία Αρβάλη και Μητρ. Δανιήλ, αργότερα στην οδό Νεομ. Δημητρίου στο όμορο με το Επισκοπείο της Ι.Μ. Βαρσών. Αν δεν ονομασθεί έτσι, το καλύτερο θα ήταν «Αλεξ. Παπαναστασίου» μιας και ο Μεγάλος Πολιτικός γεννήθηκε στου Παπαχριστόπουλου δηλ. στη γωνία, Γρηγορίου Ε’ και Κ. Παλαιολόγου!
5ο Δημοτ. Σχολείο: «Προσφυγικός Συνοικισμός».
6ο Δημοτ. Σχολείο: «Θ. Κολοκοτρώνης» καθότι βρίσκεται στο Συνοικισμό…
7ο Δημοτ. Σχολείο: «Εμμανουήλ Δούνια» αφού απέχει μόλις λίγα μέτρα από την Πύλη Ναυπλίου την οποία εκπόρθησε ο Δούνιας (υπάρχει και οδός… κοντά).
8ο Δημοτ. Σχολείο: «Κ. Καρυωτάκης» αφού, το 8ο, βρισκόταν πρώτα στην οδό Μαινάλου και τώρα πολύ πλησίον… αφού ο Ποιητής γεννήθηκε στην οδό Γορτυνίας (Ερυθρού Σταυρού)! Αν δεν ονομασθεί έτσι, «του Πανός» είναι το καλύτερο αφού, εκεί που είναι κτισμένο τώρα, ήταν ο «Λόφος του Πανός»!
9ο Δημοτ. Σχολείο: «Χατζηχρήστου» αφού εκεί, που είναι τώρα το 9ο, ήταν το «Σπίτι Χατζηχρήστου»!
10ο Δημοτ. Σχολείο: «Νίκου Γκάτσου» αφού βλέπει προς την Ασέα, πατρίδα του Γκάτσου!
11ο Δημοτ. Σχολείο: «Ευαγγέλου Ππανούτσου» αφού στο κτίριο αυτό, της παλαί ποτε, Παιδαγ. Ακαδημίας, είχε διδάξει, επί 3ετία, ο Μεγάλος Δάσκαλος και Μεταρρυθμιστής Ευάγ. Παπανούτσος!
12ο Δημοτ. Σχολείο: «Γιάννη Κούρου του Υπερμαραθωνοδρόμου» αφού, στην Ακαδημία πήγαινε και το σπίτι του είναι μόλις 50 μ. από εκεί!
1ο Γυμνάσιο: «Μυστριώτειο» όπως είναι…
2ο Γυμνάσιο: «Δημ. Γουδή» διότι είχε διδάξει στην Τρίπολη ως Καθηγητής και Γυμνασιάρχης!
3ο Γυμνάσιο: Ιωάννη Παναγιωτόπουλου-Κούρου (μέγας Ιεροψάλτης, Τραγουδιστής, Σκηνοθέτης, Αγιογράφος, Ζωγράφος, Καλλιγράφος, «εφευρέτης της Αρκαδικής Μουσικής» ο οποίος δίδαξε, ως Καθηγητής, στα Γυμνάσια της Τρίπολης!
4ο Γυμνάσιο: «Παν. Σέκερη» (Τριπολίτης, από τους πρώτους της Φιλικής Εταιρείας που έδωσε τη μεγάλη περιουσία του στον Αγώνα και πέθανε πάμπτωχος στην Τρίπολη όπου υπάρχει και οδός…).
1ο Λύκειο: «Θανάση Βαλτινού» Πεζογράφου καθότι υπήρξε μαθητής του 1ου Γυμνασίου!
2ο Λύκειο: «Ρήγα Παλαμήδη». Ήταν ο πρώτος που έκανε απογραφή μετά την Επανάσταση κ.λ.π.
3ο Λύκειο: «Ν. Σπηλιάδης» έφθασε μέχρι Πρωθυπουργός μετά την Επανάσταση αλλά και μας άφησε χιλιάδες σελίδες που έχουμε, σήμερα, ως τεκμήρια αφού ήταν Γεν. Γραμματέας της Κυβέρνησης…
4ο Λύκειο: «Φωτάκου» (Φώτιος Χρυσανθακόπουλος ο γραμματικός του Κολοκοτρώνη)!
ΜΟΥΣΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ: «Δημ. Μητρόπουλου» ή «Κυδωνιάτη» ή «Βάρβογλη»

(224)